Burning Man, на який торік в США зібралось понад 80 000 людей з усього світу, в цьому році проходив онлайн. Здавалося, що перенести його з усією магією, спілкуванням і артами неможливо, але в організаторів все вийшло. На кількох онлайн платформах митці, художники й айтішники презентували свої арт-скульптури та арт-кари, проходили лекції від всесвітньо відомих спікерів, відгриміли концерти та вечірки за участю Diplo, Oliver Koletzki та Android Jones.
Скульптура ARTEFACT: PROMETHEUS – нова робота українського медіа-артиста Валерія Коршунова, з’явилася на віртуальній Плаї Burning Man 2020 і відсилає до його муралу на Чорнобильській АЕС “Погляд у Майбутнє”. Проєкт зображує руку Прометея, яка принесла людям вогонь, от тільки в нашому випадку – в руці він тримає АРТЕФАКТ як символ пробудження.
Презентація українського проєкту ARTEFACT була в основній програмі Burning Man, тому побачити скульптури зібралися гості з усього світу, представники українських медіа та всі охочі побувати хоча б на віртуальному Бьорні. Щоб потрапити на захід, треба було завантажити додаток, створити свій віртуальний аватар, а далі стрибати у портали за організаторами. Звучить фантастично? Та це вже наша реальність.
“Як ви знаєте, минулого року ARTEFACT, крім першого AR-арту (мистецтво з доповненою реальністю) у вигляді додатка, який відкривав портал в Чорнобиль, представив роботи понад 70 українських артистів в мапінг програми наймасштабнішого медіа-арт проєкту Burning Man – піраміді PlayAlchemist. Цьогоріч, за підтримки УКФ, ми проводимо арт-резиденцію для 100 українських митців, в результаті якої буде створена наша віртуальна виставка ARTEFACT: CHORNOBYL x MADATAC і митці презентуватимуть свої роботи в онлайн просторах. Як це буде виглядати – як раз можна подивитися на віртуальному Burning Man“, – каже Світлана Коршунова, координаторка проєкту.
“Коли ми торік писали, що почалася нова ера діджитал мистецтва на Burning Man, ми й подумати не могли, що вона досягне таких масштабів. Тоді ми представили перший арт-проєкт з доповненою реальністю і мало хто поставився до такого формату серйозно, тому що Бьорн – це про офлайн. Але ситуація змінилася, і сьогодні ком’юніті з Бьорнінг Мен створило ідеальне віртуальне середовище для спілкування, яке передає його “вайб”, ритм, атмосферу, почуття і генерує новий унікальний досвід. Все тремтить всередині від знайомих локацій, спілкування з ком’юніті з усього світу і звичайно від того, що наш арт в цьому році знову на Плаї“, – Валерій Коршунов, автор проєкту ARTEFACT.
Табір PlayAlchemist, де торік був представлений український арт, в цьому році знову вразив всіх однією з найбільш видовищних програм. Виступ лекторів зі світовими іменами, мапінг піраміди всередині й зовні, аудіовізуальне шоу Samskara від Android Jones, що проєктувалося цього разу просто на все небо, та виступ Diplo, відеоголограма якого з’явилася за пультом і спілкувалася з публікою! Створити таку програму віртуально так само непросто, як і у реальному просторі. У PlayAlchemist вийшло не тільки відтворити все, як було торік – весь табір з програмою й атмосферою, але і здивувати своїх гостей новими форматами, які вражають навіть віртуально.
Досвід справді цікавий: потрапляючи на віртуальний Бьорн, ти відчуваєш себе як на великому фестивалі. Тут цікаво подорожувати компанією, перемовляючись і досліджуючи нові локації та арт, стрибаючи через портали на різні вечірки, спілкуватися з людьми з усього світу, просто через мікрофон, літати над Burning Man, дивлячись на все з висоти, знаходити потаємні кімнати та портали. Це як велика комп’ютерна гра, де можна знайти реальних людей і мистецтво, створене артистами з усього світу. Заради таких віртуальних вимірів варто нарешті придбати VR-шолом, адже завдяки йому занурення більше і можна не тільки говорити, а й рухати руками й навіть обійматися.
Майбутнє настало, і Burning Man, з його неймовірним інтернаціональним ком’юніті митців і айтішників, зробили великий внесок для трансформації онлайн спілкування в більш живе, наповнене новим досвідом і цифровим мистецтвом.